PUSHCREW

LAZADA

Lazada Malaysia

Kiram penceroboh Lahad Datu, mati di pentas. “OPS DAULAT”.

Pencerobohan Lahad Datu.



Ops daulat merupakan sebuah drama pendek  yang cuba memaparkan kisah sebenar pencerobohan penganas Kiram di Lahad Datu, Sabah tahun 2013. Difahamkan drama ini adalah untuk simpanan arkid PDRM sebagai rujukan.




Walaupun pembikinan drama ini hanya mengambil jangka wantu yang singkat, tetapi berlaku satu trajidi sebenar yang menyayat hati, dimana salah seorang pelakun dari pasukan Gerakan Khas (PGA Btlion yg ke 11) yang melakunkan watak pengikut kiram, telah meninggal dunia selepas trajidi bot karam, semasa hari pertama pembikanan drama ini dibuat.



Pembikinan diberhentikan selama dua hari. Kemudian, setelah mayat dan beberapa laras senapang yang juga tenggelam sewaktu trajidi tersebut,  dijumpai semula, barulah pengambaran kami disambungkan lagi. Pengambaran dibuat di sekitar pantai rambongan sempadi dan juga di sekitar perairan laut santin, telaga air .

Bersama Pelakun tempatan Livonia, Pemenang dari rancangan reality PILIH KASIH.

Bersama DOP Martta.

Setelah selesai semua pengambaran dan suntingan, persembahan disambung dengan lakunan pentas di Hillton yang dihadiri olih semua pegawai tertinggi PDRM dan juga orang-orang kenamaan. Kiram dan pengikut-pengikutnya mati di atas pentas.


Ini adalah rakan teman Pengaman kita dari anggota PGA batelion ke 11, yang pernah bertempur dengan penceroboh-penceroboh di Lahad Datu.


Drama diterbitkan dengan kerjasama Polis Diraja Malaysia dan Kenyalang Dreamworks.Arahan Shahrizan (Popepye). Yang terlibat adalah artis-artis tempatan negeri Sarawak seperti  Livonia Ricky, Richard Mathias dan saya sendiri, dengan kerjasama anggota-anggota pengaman yang sememangnya pernah bertempur sendiri dengan pihak penceroboh di Lahad Datu.